loading...
وکالت
یگانه بازدید : 39 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست

چنانچه زوجین هر دو درورد طلاق توافق داشته و درمورد نحوه جدایی و پرداخت حقوق زن و فرزندان به تفاهم برسند طلاق توافقی می باشد . این طلاق برای سرعت بخشیدن به کار کسانی است که با توافق مصر به طلاق هستند.

طلاق خلع و مبارات نیز دو صورت طلاق توافقی است ، البته اجرای این طلاق نیز چون دیگر طلاق هایی که به درخواست زن و مرد است منوط به انجام تشریفات در مراجع قضایی و صدور گواهی عدم امکان سازش است . طلاق خلع و مبارات از نوع طلاق بائن است که امکان رجوع در آن نیست.

بر اساس ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر دارد در مقابل مالی که به او میدهد طلاق میگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر ، معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد.

بر اساس ماده 1147 قانون دنی طلاق مبارات آن است که کراهت از طریت باشد ولی در این صورت عوض باید زاید بر میزان مهر نباشد.

در واقع در این طلاق هر دو طرف ار هم کراهت و تمایل به طلاق دارند ما میزان بخششی که زن به مرد میدهد بیشتر از مهریه نیست از لحاظ ماهیت در طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عرض نکرده باشد بائن است یعنی اگر زن پس از طلاق خواهان مبلغی نباشد که برای گرفتن اجازه طلاق به مرد داده است طلاق بائن و رجوع ممکن نیست.

زن در این نوع طلاق حق گرفتن نفقه ندارد و از شوهر ارث نمیبرد امااگر زن خواهان مهریه اش باشد و بخواهد مالش را پس بگیرد ماهیت طلاق تغییر و تبدیل به طلاق رجعی میگردد لذا امکان رجوع مرد ایجاد شده و زن حق ارث و نفقه را دارد.

بهترین وکیل در مشهد - بهترین وکیل مشهد 

 

یگانه بازدید : 44 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

وصول چک از طریق اجرای ثبت اسناد

برای صدور اجرائیه دارنده چک باید عین چک و گاهی نامه عدم پرداخت را به اجرای ثبت استاد محل تسلیم نماید.

اجرای ثبت در صورتی که دستور اجرای صادر میکند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک از طرف بانک گواهی شده باشد.

به گواهی نامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضایی و ثبتی ترتیبت اثر داده نمی شود.

 

طلاق از طرف زن در دوران عقد

طلاق از طرف زن در دوارن عقد یعنی تا زمانی که مراسم عروسی و دخول انجام نشده باشد زن میتواند نصف مهریه را مطالبه کند ولی اگر دخول انجام شده باشد و یا این که زوج باکره باشد طبق ماده 1085 قانون مدنی میتواند با حق حبس و تا مادامی که کلیه مهریه از ناحیه زوج داده نشود از هم بستری با زوج امتناع نماید که موجب کراهت یا حق حبس است .

 

 

مطالبه وجه چک از دادگاه

 

برخی گمان می کنند برای وصول وجه چک برگشتی از طریق دادگاه، فقط باید شکایت کیفری کنند در حالی که حتی اگر این شکایت به نتیجه برسد، دادگاه تنها حکم به مجازات حبس خواهد داد و درباره طلب دارنده اظهار نظر نمی کند. هم درباره چک های کیفری و هم چک های حقوقی، دادگاه تنها در صورتی حکم به پرداخت مبلغ چک در وجه دارنده چک خواهد داد که دارنده به عنوان خواهان، فرم مخصوص دادخواست را تکمیل و با پرداخت هزینه دادرسی از طریق ابطال تمبر و سایر تشریفات قانونی، آن را تحویل دفتر دادگاه کند.

 

در غیر این صورت دادگاه قانونا نمی تواند حکمی مبنی بر پرداخت مبلغ چک صادر کند. البته در بسیاری موارد، صادرکننده به علت ترس از مجازات، خود رأسا مبادرت به پرداخت مبلغ چک می کند. در این صورت زحمت تقدیم دادخواست نیز از دوش دارنده چک برداشته خواهد شد.

 

 

 

 وکیل مشهد - وکیل در مشهد

یگانه بازدید : 36 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

احتیاط های لازم برای خریدار پیش از تنظیم قول نامه و مبایعه نامه

خریدار قولنامه یا مبایعه نامه باید اقدامات زیر را انجام دهد و در خصوص موارد آتی اطمینان حاصل کند :

1-      بررسی اصل سند مالکیت ، اصل سند خرید و اخذ فتوکپی انها که فروشنده برابری فتوکچی با اصل ان ، بر روی فتوکپی ، تصدیق و امضا کند . این بررسی ها عبارت اند از :

1-      بررسی مساحت و حدود ملک روشن باشد

2-      بررسی ملک در رهن و بیع شرط و توقیف نباشد

3-      بررسی این که توابع و منضمات و ملحقات و مشاعات ملک به طور روشن توصیف شده باشد (اب ، برق ، گاز و..)

توجه شود استفاده انحصاری مثلا از حیاط مشاعی به تبع تصرف و استفاده کسی که محل را به ما میفروشد به معنی دائمی بودن این حق انحصاری نیست و ممکن است سایر شرکار ملک (در آپارتمان ها ) بعد ها مدعی شوند

4-      منطبق کردن مشخصات مالک در سند با مشخصات فروشنده در شناسنامه و کارت ملی اش (فتوکپی شناسنامه و کارت ملی نیز به وسیله فروشنده تصدیق و اخذ شود)

5-      بررسی میزان مالکیت فروشنده

6-      بررسی این که فروشنده ملک را به طور عادی خریداری کرده است یا مثلادر مزایده اجرای دادگستری یا بنیاد مستضعفان و یا جاهای دیگر بنده و ملک به او واگذار شده است

خریدن املاک خریداری شده به وسیله فروشنده از طریق مزایده ، قابل توصیه نیست چون با توجه به ویژگی نظام قضایی ما و این که تقریبا هیچ حکمی و هیچ مزایده و حراجی ، به طور مطلق مصون از تعرض نیست ، همیشه این احتمال وجود دارد مزیده ای که فروشنده به موجب آن مالک شده یا حکمی که مبنای مزایده بوده ، به دلیلی ، ابطال یا نقض شود.

به این ترتیبت مالک فعلی (خریدار ) به تحویل ملک به صاحب اولیه آن (کسی که قبل از فروشنده مالک بوده )مکلف و مجبور و برای باز پس گرفتن پولش – که ارزش آن هم از بین رفتهخ – باید دنبال فروشنده – که معلوم نیست زنده یا در دسترس باشد – بگردد.

بهترین وکیل در مشهد

یگانه بازدید : 45 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

اگر مهریه را بگیرم نمیتوانم ازدواج کنم؟

اگر در دوران نامزدی پسرهر ماه در حال دادن مهریه دختر باشد تا موقع اتمام پرداخت اقساط ایا دختر نمیتواند ازدواج کند؟

1-      با وقوع عقد نکاح به صورت صحیح و مطابق ماده (1062) قانون مدنی ؛ رابطه زوجیت بین زن و شوهر برقرار می شود و دوران نامزدی و عروسی و ... تاثیری در ماهیت عقد ازدواج نداشته بلکه صرفا اموری عرفی و شکلی محسوب می شوند.

2-      مطابق ماده 1085 قانون مدنی ، زن میتواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر این که مهر او حال باشد .

3-      استفاده از اختیار موجود در ماده مذکور توسط زن را اصلاحا حق حبس میگویند.

وضعیت وجود یا عدم وجود مهریه در ادیان

نوعی از مهریه در آیین یهود هم وجود دارد اما عندالمطالبه نیست بلکه در زمانی که نکاح با طلاق یا فوت شوهر منحل شود به زن پرداخت خواهد شد،

مهریه به عنوان عاملِ «بازدارندهٔ شوهر از تصمیم عجولانه برای طلاق» و تأمین مالی زنِ خانه پس از طلاق (یا پس از فوت شوهر)در یهودیت پذیرفته شده‌است.

مهریه و شرایط آن

مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، چیزی را به زنش می‌دهد که نشان‌دهنده قصد او برای نکاح باشد و در اصطلاح مهریه یا صداق نامیده می‌شود. این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن درآمده است.

در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد؛ مانند طلا، نقره، پول‌های رایج، لوازم زندگی، یا حتی آموزش قرآن یا آموزش علم یا مهارتی ویژه چراکه برای آموزش نیز می‌توان ارزش مالی تعیین کرد. در صدر اسلام مهریه از قسمتی از اموال موجود مرد پرداخت می‌شد.

مهریه در ایران

در بسیاری از اوقات، مهریهٔ دختران مسلمان ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سالِ تولد دختر گرفته تا شمار ائمه (چهارده معصوم) یا سوره‌های قرآن به عنوان تعداد سکه‌های مهریه دختران بریده می‌شود

بر اساس تحقیقی در سال ۱۳۸۷ در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از بیش از ۱۲۰۰ زن و مرد متأهل بین ۱۸ تا ۴۰ سال در حدود ۱۲ استان ایران نشان داده که میانگین مهریه به اعلام زنان ۳۵۰ سکه طلا و به اعلام مردان ۲۶۰ سکه طلا است. این پژوهش از رشد سریع میانگین مهریه در دهه ۸۰ حکایت داشته به‌طوری‌که در عرض ۵ سال از میانگین ۳۰۰ سکه به ۴۵۰ سکه طلا رسیده‌است. البته مهریه‌هایی با مبنای ۱۲۴۰۰۰ سکه طلا هم دیده شده‌است.

در ایران برخی از مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه زندانی می‌شدند.[۸] اما بنا بر قانون حمایت از خانواده ۱۳۹۱ که در اسفند ۹۳ اجرایی شد، ناتوانی در پرداخت مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه، مشمول زندان رفتن مرد نمی‌شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و قسط بندی مهریه حذف می‌شود. همچنین در سال ۱۳۹۰ دیوان‌عالی کشور در رای وحدت رویه‌ای شماره ۷۲۲ پذیرش دادخواست اعسار به شکل دعوای تقابل را هم پذیرفت که به موجب آن فرایند رسیدگی به اعسار به شدت تسریع یافته و امکان صدور دستور بازداشت بسیار کاهش پیدا کرد. منتقدان اشکالاتی از قبیل امکان دور زدن قانون، تضعیف ضمانت اجرایی و قانونی مهریه، پنهان‌کاری و مخفی کردن اموال را بر این فرایند وارد کرده‌اند

 

 

بهترین وکیل در مشهد - بهترین وکیل مشهد

یگانه بازدید : 127 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

رای وحدت رویه شماره 288 الی 305 و 307 مورخ 31/2/1398 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط در بخش غیر دولتی در مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه از حقوق مادران شاغل در بخش های غیر دولتی است و از آنجا که هیات عمومی دیوان عدالت اداری پیش از این در رای شماره 1328 با استناد به ماده 64 قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در صورتی از پرداخت حقوق و مزایای ایام مرخصی زایمان واجد تکلیف ندانسته که کارفرمایان طبق قوانین و مقررات مکلف باشند حقوق یا مزد بیمه شدگان را بپردازند ، بنابراین چون در قانون اصلاج قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب سال 92 و مصوبه شماره 9209/ت46527ه-19/4/92 هیات وزیران ، تکلیفی متوجه کاررمایان زنان شال در بخش غیر دولتی در پرداخت حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی زایمان پیش بینی نشده است ، سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط است و رویه جاری در سازمان تامین اجتماعی در خصوص مورد چه در زمانی که مرخصی زایمان طبق ماده 3 قانون ترویج تغدیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب سال 1374 و قانون اصلاج ماده 3 قانون مذکور مصوب سال 1383 ، 4 و 6 ماه تعیین شده بود ، حقوق مربوط به مادران پرداخت می شده است ، بنا به مراتب با افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه نیز تکلیف کماکان متوجه سازمان تامین اجتماعی است .

 

 

وکیل مشهد

یگانه بازدید : 138 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

 مجازات برای جرم توهین به مامور نیروی انتظامی

قانون برای فرد اخلالگری که به مامور پلیس در حین انجام وظیفه توهین کرده باشد ، دو سال حبس و 74 ضربه شلاق حکم در نظر گرفته است .

آن شخصی به مامور توهین کند به 3 تا 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .

این که جرم چگونه و به چه شکل رخ داده بسایر مهم است ، میتوانیداز مشاوره حقوقی از بابت این موضوع بپرسید تا حرم دقیق آن را به شما بگوید و اما اگر موضوع کیفری توهین،خیلی از مراتب بالایی و جدی تری برخوردار است که شک نداشته باشید نیازمند بهترین وکیل در مشهد خواهید بود .

طبق قانون هرگونه حمله یا مقاوتی در هنگام انچام وظیفه مامور پلیس ، تمرد محسوب می شود و در این حالت اگر خدای ناکرده اسلحه و حتی یک چاقو کوچک نشان دهید ، باید بین 6 ماه تا 2 سال پشت میله های زندان بمانید.

 

یک کارشناس حقوق جزا و جرم شناسی می‌گوید: در حقوق کشور ما اقدامات بسیاری برای برقراری احترام بین افراد جامعه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به جرم‌انگاری توهین و فحاشی به دیگران در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد. مصطفی دشتی خاطرنشان می‌کند که در ماده ۶۰۸ این قانون مقرر شده است: مجازات توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

 

وی توضیح می‌دهد: با دقت در مفاد این ماده مشخص می‌شود که جرم توهین می‌تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد. بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن تحقیر‌آمیز دیگری یا برداشتن خشونت‌آمیز کلاه یا روسری از سر شخصی محترم و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است، می‌تواند توهین کیفری محسوب شود. همین طور برخی اشارات انگشتان دست در فرهنگ کشور ما یا کشورهای دیگر اهانت‌آمیز تلقی می‌شوند.

 

دشتی اضافه می‌کند: در این خصوص باید توجه داشت که توهین ممکن است به صورت حضوری یا غیابی باشد؛ در واقع لازم نیست حتما حضورا شخص مورد توهین قرار گیرد بلکه اگر فردی دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قرار دهد مرتکب جرم توهین موضوع این ماده شده است. همچنین در انجام جرم توهین راست یا دروغ بودن نسبت‌ها شرط نیست و عمده مطلب این است که گفتار یا رفتار در نظر عرف وهن‌آور و سبک‌کننده باشد.

 

 

 

وکیل در مشهد

یگانه بازدید : 39 یکشنبه 19 مرداد 1399 نظرات (0)

 ارث

رابطه خویشاوندی یکی از شرایط لازم برای ارث بردن از دیگری است .

رابطه خویشاوندی یا نسبی است ، مثل وابستگی شخص به ولادت و یا این که رابطه خویشاوندی سببی است مثل وابستگی دو نفر بر اثر ازدواج

یکی از شرایط ارث بردن آن است که مورث (فردی که از او ارث میبریم ) فوت کرده باشد و ورثه در زمان مرگ او زنده باشد .

 

ارث به کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته می‌شود که به شخص دیگری منتقل می‌گردد. ارث به مدت طولانی نقش اساسی در جوامع بشری داشته‌است. مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کرده‌است.[۱]

 

در دوران حکومت فراعنه مصر، ثروت حاصل از کار افراد، ملک پادشاه بود و پس از مرگ هر انسان، تمام ثروت او در اختیار پادشاه قرار می‌گرفت و در یونان قدیم نیز، اموال و ثروت انسان‌ها ملک عموم جامعه بود و هر انسان نماینده جامعه در اداره آن‌ها تلقی می‌شد و لذا ارث او هم پس از مرگ در اختیار جامعه قرار می‌گرفت و «پسر ارشد» نمایندگی جامعه را در اداره میراث متعهد می‌شد. مصریان هم بمانند یونانیان در دوره دوم ارتقای فرهنگی خویش به این نتیجه رسیده بودند که نمی‌توان دل‌بستگی شدید هر انسان را به اموال و دست رنج خویش و فرزندان خود را نادیده گرفت. بی‌توجهی حکومت به این واقعیت انگیزه کار و تلاش را نابود ساخته و بذر خصومت و عناد را در قلوب مردم می‌کارد؛ لذا قانون انتقال میراث را به بزرگ‌ترین پسرِ میت را، تصویب و اجرا کردند. در نتیجه پادشاه باکوربوس در قرن هشتم ق. م قانون انتقال ارث به بزرگ‌ترین فرزند پسر را تصویب کرد و در نتیجه در مصر قدیم نیز، ترکه متوفی به پسر بزرگ‌تر منتقل می‌شد و برادران و خواهران دیگر، می‌بایست زندگی مشترکی را به ریاست برادر ارشد داشته باشند؛ ولی به‌هرحال در هردوی مصر و یونان، زنان از ارث بردن محروم بودند. در انگلستان نیز تا چندی قبل، تمامی ماترک پدر، تنها به پسر ارشد منتقل می‌شد و اگر متوفی فرزند ارشد پسر نداشت، ارث منحصر به فرزندان ذکور بود.[۲][۳][۴]در حال حاضر نیز متاسفانه در بعضی شهرستان ایران تیز مناطق روستایی هستند که هنوز قوانین برای خود وضع کردند که فرزند ذکور فقط ارث میبرند.در قانون کشور ما اگر فرزند، منحصر به یکی باشد پسر یا دختر تمام ترکه ‌به او می‌رسد. اگر اولاد متعدد باشندهمه پسر، یا همه دختر باشد، ترکه بین آنها بالسویه (مساوی) تقسیم می‌شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر وبعضی دختر، پسر دو برابر دختر می‌برد.

 

 

 

 

 بهترین وکیل در مشهد

یگانه بازدید : 66 سه شنبه 31 تیر 1399 نظرات (0)

اگر موجر مدعی ورود خسارت به مورد اجاره ازسوی مستاجر یا عدم پرداخت اجاره بها،هزینه شارژ و ... باشد،می تواند از مبلغ ودیعه کم کند؟

در صورتی که در قرارداد شرط نشده باشد،موجر نمیتواند راسا نسبت به برداشت موارد فوق از مبلغ ودیعه که نزد اوست اقدام کند،بلکه باید با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی و مطالبه ضرر و زیان به میزان مورد ادعا،پس از حکم قطعی به دایره اجاره مراجعه تا مطالبات ویاز مبلغ ودیعه کسر و مانده آن به مستاجر مسترد شود.

در صورت تخلف از مفاد قرارداد،حقوق و تکالیف موجر و مستاجر چیست؟

مالک می تواند در صورت استفاده مستاجر مغایر با موضوع قرارداد و بر خلاف توافق،مثلا انتقال محل اجاره به دیگری،تخریب و صدمه به محل اجاره عدم پرداخت اجاره بها و همچنین پایان یافتن مدت اجاره در محل مسکونی با مراجعه به شورای حل اختلاف،در باره محل تجاری به دادگاه عمومی حقوقی،دادخواست تخلیه بدهد.

به علاوه مستاجر هم میتواند در مواردی مانند عدم تنظیم قرارداد اجاره یا سند رسمی اجاره (در باره محل اجاره تجاری) و یا خرابی عمده محل اجاره یا مانعی که از جانب مالک برای استفاده از محل اجاره ایجاد شده و همچنین در صورت انتقال محل اجاره به دیگری بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق مستاجر،همچنین عدم بازگرداندن مبلغ رهن،قرض الحسنه یا هر عنوان دیگری که در هنگام تخلیه باید پس داده شود به مراجع قانونی و قضایی یاد شده

مراجعه و دادخواهی کند.

 

مستأجر یا کرایه نشین به فردی گفته می‌شود که ملکی یا چیزی را از موجر و صاحب خانه به اجاره بگیرد و مال الاجاره پرداخت نماید.

 

تکالیف مستاجر

 

مستأجر بعد از قبض موضوع اجاره نسبت بدان در حکم امین است و فقط در صورت تعدی یا تفریط مسؤول خواهد بود.

 

مستأجر حق دارد اجاره را به دیگری واگذار نماید مگر آنکه در عقد اجاره از طرف مؤجر صریحاً ممنوع شده باشد.

 

مستأجر باید در استعمال عین مستأجره به نحو متعارف رفتار کرده و تعدی و تفریط نکند.

 

عین ملک یا وسیله اجاره شده را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده مصرف نماید.

 

اجاره‌بها را در زمان‌های مشخص پرداخت نماید.

 

 

 

  وکالت در مشهد -

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 93
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 234
  • بازدید سال : 962
  • بازدید کلی : 4,662